مجید عباسی، گرافیست

در ارتباط با‫:‬ ,

FULLSIZE_e0208cbda2148c06d3d6926eb06b3e79

مجید عباسی در سال ۱۳۴۴ در تهران به دنیا آمد . در همان دوران نوجوانی باعلاقه ی فراوانی که به موسیقی داشت مسحور طرح‌های منقوش بر روی صفحات سی وسه دور به خصوص جلد صفحات کمپانی دویچه گرامافون با طراحی های هولگر ماتیس قرار گرفت و به اهمیت و تاثیر آن پی برد. در همان زمان  است که با استفاده از مقوای اشتنباخ و راپید، زیپاتون و لتراست و عکس‌هایی که از مجلات جدا می کرد شروع به خلق جلدهایی برای این نوارهای کاست و مجموعه‌ی شخصی خود کرد. توجه مخصوص به طرح‌های روی جلد آثار ادبی ایران و جهان سال‌های نوجوانی دنیای زیبا و سحرآمیز این هنر را به او گشود. کتابفروشی‌های جلوی دانشگاه تهران، محل بررسی و مطالعه‌ی او شد تا هر چه بیشتر بتواند با طرح‌های روی جلد کتب مختلف آشنا شود. در این میان یکی از طرح‌هایی که توجه وی را به خود جلب نمود تصویر چهره‌ی یک انسان است در سه رنگ که در یکی از آنها چهره طراحی شده به صورت یک دلقک نشان داده شد. این کتاب مجموعه‌ی داستان‌های داستایوسکی نویسنده روسی ست که مرتضی ممیز طرح روی جلد آن را طراحی کرده بود. بدین ترتیب توجه آقای عباسی به یونیفورم جلد‌هایی معطوف می‌شود که مرتضی ممیز برای انتشارات اسپرگ ، آبی ، شیوا ، بهنگار و… طراحی می‌کرد. کتاب‌های هفته که در زمان خود جایگاه خاصی بین روشنفکران داشت با طرح‌های روی جلد و صفحاتی از کاغذ کاهی، بخشی از مطالعه ایشان در آثار طراحان آن دوره بود.

سپس توجه وی معطوف به کارهای روی جلد ابراهیم حقیقی برای انتشارات امیر کبیر مانند آثار بزرگ علوی و احمد محمود گردید. طراحی‌های فرشید مثقالی و کتاب‌های جیبی بهزاد گلپایگانی نیز مورد توجه او قرار گرفت .

اولین طرح روی جلد ایشان برای ترجمه‌ای از صفدر تقی زاده در سال ۱۳۶۶ و  کار جدی و مستمر ایشان در پی آشنایی با نشر چشمه و حسن کیانیان و طراحی روی جلد کتاب «۱۰ گفتگو» با ترجمه احمد پوری در سال ۱۳۶۸ صورت گرفت. ایده‌ی طرح جلد این کتاب با الهام از بازی‌های دوران کودکی (قرار دادن سکه‌ای زیر کاغذ و روی آن را هاشور زدن) صورت گرفت. سپس او برای نویسندگان و شاعران و مترجمان معتبری چون صادق هدایت ،احمد شاملو، ژاله آموزگار، محمود دولت‌آبادی، علی‌اشرف درویشیان، علی حصوری و… طرح روی جلد کتاب طراحی کرد. 

در گذشته که اثری از کامپیوترهای این چنانی و نرم‌افزارهای مختلف نبود، ابزار طراحان عبارت بود از کاغذ‌های اشتنباخ یا گلاسه، قلم‌های راپیدوگراف روترینگ، مرکب چینی، مداد، خودکار، شابلون حروف، لتراست و زیپاتون.

در شروع دهه‌ی هفتاد مجید عباسی اولین کامپیوتر مکینتاش خود را که صفحه مونوکروم (سیاه و سفید) داشت تهیه می‌کند. حالا دیگر می‌توانست اندازه‌ی حروف خود را انتخاب کند و ترکیب عکس، تصویرسازی و تایپ برای جلد کتاب را مورد آزمایش قرار دهد. اولین طراحی جلد او با استفاده از نرم افزار فوتوشاپ طراحی جلد کتاب «بار هستی» نوشته‌ی میلان کوندرا برای انتشارات گفتار بود. پس از آن با انتشارات مختلف دیگری چون سپنج، خجسته، فراروان، فاریاب اقدام به همکاری می‌کند. 

1

تاسیس شرکت گرافیک «دید» به‌همراه فیروز شافعی به او کمک کرد تا در محیطی آزادانه‌تر بتواند به خلق طرح جلد کتاب بپردازد. یکی از طرح‌های مورد توجه در این رابطه کتاب «حرف‌های تجربه»‌، مجموعه مقالات مرتضی ممیز است. در این اثر، عنوان کتاب با استفاده از شابلون‌های قدیمی حروف طراحی گردید، که وسیله‌ی کار ده‌ها اثر گرافیک توسط مرتضی ممیز بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

ویژگی آثار:

1

۱) تایپو گرافی (حساسیت بخشیدن به حروف): در بعضی از آثار مجید عباسی حروف بدون دخالت تصویر خود نمایی می‌کند و گاهی هم با برش قسمتی از حروف  مثل :طرح جلد «از ترور شاه تا ترور سپهبد رزم آرا»  یا طرح جلد «پیله و پروانه» و «استخوان خوک…» و «دویدن در میدان تاریک مین» و…

۲) استفاده از عکس‌های قدیمی و سیاه و سفید که به مرور زمان به رنگ خاکستری و قهوه‌ای در می‌آمد. محو یا قدیمی‌بودن و رنگ و لعاب عکس‌ها و استفاده از عناوین ساده،  فضای شاعرانه و زیبایی ایجاد می‌شود. طرح جلد «شعر زن از آغاز تا امروز»، «خنکای سپیده دم» و «زاده‌ی خورشید»، «برف و نرگس»، «ابله» در زمره این آثارند.

۳) تصاویری که به صورت مستقیم با مفاهیم کتاب رابطه دارند: مثل طرح جلد کتاب‌های  «پرتره»، «بگذریم»، «سال‌های ابری»، «ویران می‌آیی»، «حدیث بی‌قراری ماهان» و  «قصه‌ی آن سال‌ها».

۴) یونیفورم‌هایی که برای مجموعه‌ای از کتاب‌ها طراحی می‌شوند. به عقیده‌ی وی یونیفورم (تمرین فرم است ) ساخت مجموعه‌ای یکسان برای کتاب‌ها، که آنان را از دیگر کتاب‌ها و مجموعه‌ها متمایز کند. مثل مجموعه‌ی «شاهکارهای ادبیات ایران»، «روزگار سپری شده‌ی مردم سالخورده» و مجموعه «همه شعرهای من» و …

۵) تصاویری که ریشه در گذشته  و فرهنگ دارند. در جلد کتاب «قصه‌ی آن سال‌ها» استفاده از تصویر  نمکدان کاغذی، طرح جلد  «بگذریم» استفاده از ساعت قدیمی، مجموعه ی آثار صادق هدایت درباره خیام (استفاده از تصاویر گل و مرغ ) روی بدن و کلاه صادق هدایت، «ادبیات عامیانه ی ایران» (فنجان چای پر و نیمه پر سنتی .

۶) رنگ‌های تخت و یکدست، فضای خلوت و استفاده از حداقل عناصر.

 

مجید عباسی مدرس دانشگاه‌های تهران از جمله دانشکده‌ی هنرهای زیبای، دانشگاه تهران ۱۳۸۶-۱۳۸۲، دانشگاه سوره 2تهران ۱۳۸۷، دانشگاه هنر تهران ۱۳۸۹، آموزشگاه ویژه از سال ۱۳۸۸ تا کنون بوده است. دو جایزه در رشته‌های طراحی آگهی‌های تبلیغاتی و طراحی بسته‌بندی از ششمین بینال طراحان گرافیک ایران (۱۳۷۸)، جایزه ویژه هیئت داوران دومین بینال بین‌المللی پوستر چین (۲۰۰۵)، جایزه بزرگ  اندی وارهول، از ششمین سه‌سالانه‌ی بین‌المللی پوستر ترناوا، اسلواکی (۲۰۰۶) و جایزه‌ی اول سه‌سالانه‌ی بین‌المللی پوستر خارکف در اوکراین (۲۰۱۲) از جمله افتخارات وی به حساب می‌آید. او همچنین برگزارکننده کارگاه‌های تخصصی در دانشگاه پالرمو (ایتالیا)، شومون (فرانسه)، دانشگاه مشترک‌المنافع ویرجینیای دوحه (قطر)، دانشگاه بازل (سوئیس) و دانشکده‌ی هنرهای زیبا، دانشگاه معمار سنان در استانبول (ترکیه) و دانشگاه یورک در تورنتو (کانادا) در سال‌های اخیر بوده است.

آثار ایشان در نشریات و کتاب‌های معتبر بین‌المللی در نیویورک، ‌پاریس، میلان، مونیخ، مسکو و … به چاپ رسیده است و همچنین در مهم‌ترین مجموعه‌ها، موزه‌ها و گالری‌های داخل و خارج از کشور از جمله آلمان، لهستان، جمهوری چک، ژاپن، پاریس، بلژیک، چین، ایتالیا، اسلوکی و …  به نمایش درآمده است.

کاری از: نوید مختاری اَسکی

منابع:

  • کتاب راهیان و راویان مجید عباسی
  • وبسایت شخصی مجید عباسی www.majidabbasi.ir
  • مجله نشان، شماره ۲۹
یادداشت خود را بفرست

لطفن اسم خود را وارد کنید

ورود اسمتان ضروری است.

لطفن یک ایمیل واقعی وارد کنید

یک آدرس ایمیل ضروری است

پیام خود را وارد کنید

اگر اندازه‌ی نوشته‌ها برای شما کوچک می‌باشد، می‌توانید با فشردن هم‌زمان کلیدهای Ctrl و + اندازه‌ی نوشته را افزایش دهید.

بامداد ما © 2017 تمام حقوق محفوظ است.